Första advent


Det var första advent.

Jag hade gått första terminen i första klass och såg fram mot mitt första jullov. Vi var alltid ute och tittade på julskyltningen, min mamma och jag. Varje första advent, skyltsöndagen, gick vi ner till centrum för att se på alla tomtar, allt glitter, alla stjärnor, hjärtan och allt det andra som hörde barndomens jular till. Så kändes det i alla fall men förmodligen var det bara andra gången det hände.

Det snöade.
Det var alltid snö på vintern när jag var liten.
Konstigt nog kan jag inte påminna mig om den stora halmbocken var på plats, den som i sin snart fyrtiotvååriga historia väl knappt fått stå ofredad en enda jul.

Det snöade och vi var på väg mot centrum.
Vi travade och gick och just denna dagen spelade det inte någon roll att det var långt att gå. Jag var spänd och full av förväntan inför äventyret och inte minst inför det kondisbesök som jag visste skulle avsluta eftermiddagen.

Vi hade kommit ungefär halvägs och jag kunde se de upplysta affärsgatorna och jag sprang otåligt runt min mors fötter, tjattrande om allt vi skulle se och göra. Vi passerade precis Söderhjelmska gården, en restaurang som inbjudande hade marschaller enkelt uppställda på vingliga stativ längs med gången in.

– Titta, Mamma!
Med ett förtjust skratt grep jag tag i ett dessa stativ.
Smärtan när det smälta stearinet i marschallen rann nerför mitt ansikte blev den julskyltningens bestående minne.

Andra bloggar om: , , , ,

2 reaktioner på ”Första advent

  1. Mhm… Jag fick leva med det stelnade stearinet i ansiktet tills det trillade bort av sig själv. Sedan var jag alldeles rosa i halva ansiktet flera somrar framöver :/

Kommentera

