Fars Dag


Jag håller urnan i mina händer.
Sjuttio år, ett helt liv, reducerat till två kilo.

Jag ser på fotona, de sista som vi tog.
Jag ser det nu, det jag inte såg då, när vi tog dem.
Din litenhet, hur du krympt ihop. Hur tärd, mager och trött du är.
Hur lågan slocknat i dina ljust blå ögon.
Hur smärtan äter dig, hur sjukdomen förtär dig inifrån.

Ser på andra bilder, tagna långt tidigare.
Hela ditt ansikte är skrynkligt i ditt underbara skratt.
Det är sommar och din vältränade kropp är stark och brunbränd.
Du fick alltid en så fin brun färg.

Livet är inte rättvisst.
Pappa, jag saknar dig.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 reaktioner på ”Fars Dag

Kommentera

