Face Off


Ni har säkert sett filmen.

John Travolta och Nicolas Cage byter ansikten med varandra.
Man skär helt enkelt huden av deras ansikten och byter plats på dem. Vad det var som föranledde denna bisarra operation minns jag inte längre. Den var säkert både obehaglig och smärtsam, nedsövning och bedövning till trots, Men våra hjältar föreföll oberörda och var snart igång igen. Nu var detta som tur är bara en film och vi sysslar inte med sådant i verkligheten. Det vore ju i högsta grad oetiskt och inte på något sätt försvarbart. Eller…

Jag flyttar min blick, från dessa filmiska fantasier till en filmsekvens från verkligheten. Den etiska verkligheten, den goda, moraliska verkligheten där vi inte sliter ansiktena av våra medmänniskor. Den etiska verkligheten där vi gör allt för att vi människor skall ha det så bra som möjligt. Där, i den verkligheten ser jag plötsligt en bild på ett djur som ligger och blinkar med sina ögon, det verkar ha ont. Att något är fel med djuret är helt uppenbart. Det ligger på backen och verkar ha svårt att röra sig. Det blinkar med ögonen, nosen är blodig och det lyfter mödosamt på huvudet.

Filmen rullar och jag tittar vidare.
Jag hoppas att jag ser fel. Jag hoppas att det jag ser är ett groteskt, osmakligt skämt. Djuret har ingen päls. En man håller pälsen i sin hand. Han står bredvid djuret med en glad min och håller triumferande upp den vackra pälsen, skinnet som han slitit av det levande djuret. Här pratar vi inte ansikte. Vi pratar hela pälsen, utan bedövning, utan sövning, utan hänsyn.

Djuret blinkar förtvivlat en sista gång och jag gråter. Strax därefter väller ett stark fysisk illamående upp och jag kräks.

Hur kan det vara möjligt? Vad har det blivit av oss människor annat än fullständigt hänsynslösa profitörer? Det finns inget, överhuvudtaget, som rättfärdigar att vi plågar och dödar djur för att klä oss i deras skinn. Jag tittar en gång till, filmsekvensen rullar. Det är verkligen sant och jag skäms över att vara människa. Var är vår etik när sådant här sker? Hur kan det vara försvarbart att låta en levande, kännande varelse utstå sådant obeskrivligt lidande?

Kina är en av världens största pälsdjursproducenter och djuren där lever och dödas under vidriga omständigheter. Inga som helst regleringar finns och besökare är förbjudna att besöka pälsdjursindustrierna

Pledge to go fur-free at PETA.org.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,, ,

Kommentera

