Rättigheter


All text på denna bloggen är, om inte annat framgår, skriven av mig.
Det står dig fullständigt fritt att använda mina ord så länge det är i icke kommersiellt syfte och under förutsättning att du anger och hänvisar till källan.

Creative Commons License
This verk by Ulrika is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 3.0 Unported License.

Annonser

8 reaktioner på ”Rättigheter

  1. Hej Ulrika! Jag läste ditt inlägg på Newsmill: >>”Men däremot om jag vill producera en ljudbok, vilket det kallas när ett förlag producerar, skulle jag inte kunna göra det gratis”

    Ramona, det är ju just det du kan med den digitala tekniken. Tala in boken själv och sedan kan du kopiera digitalt, hur många ex som helst. Helt gratis. Sedan kan du själv välja hur du vill distribuera din bok och få betalt för det du gjort.

    Se möjligheterna i stället för problemen.<<

    Och jag ville kommentera det.

    Att jag tycker att det är synd att man ser på kultur på det sättet. Visst är det bra att man kan göra saker själv, sprida kultur om man VILL! Det är helt klart en möjlighet som man ska se, särskilt för t ex nya musikartister. Men vi andra som lever på kultur, inspelningstekniker, skådespelare som läser in ljudboken på ett proffessionellt och kvalitativt sätt, den som mastrar ljudfilen efteråt, klipper den, lägger till ljudeffekter. den som komponerar musiken i bakgrunden. Allt det, ska vi också ”se möjligheten” i att få göra det jobbet helt gratis?

    Ska man inte skydda kvalitetsnivån på kultur? Ska människor utan utbildning och kunskap om hur man gör kultur på bästa sätt få konkurera ut de som lagt ner åratal av studer och arbetslivsefarenhet på att tillgodose sig dessa kunskaper?

    Jag tycker att man ska värdera kulturarbetares jobb högre än så och istället hitta på ett sätt där man både kan sprida kultur effektivare OCH få samhället att gå runt för alla som arbetar.

    Mvh Gunilla

    1. Vem bestämmer vad som är god och högkvalitativ kultur? Du? Jag? TPB? Fildelarna? Upphovsrättsindustrin? Antipiratbyrån? Statens kulturråd? Garanterar alltid utbildning hög kvalitet på kulturen?

      Varför skall vi bevara gamla strukturer enbart för att ett antal människor skall få behålla sina jobb? Stumfilmspianisten tyckte säkert det var tråkigt när ljudfilmen kom men finns inte behoven försvinner jobben. Svårare än så är det inte.

      Varför skall kulturarbetares arbeten värderas på annat sätt än de tusentals industriarbeten som nu försvinner i rasande takt?

  2. Hej! Tack för dig svar!

    Kulturarbetares yrken ska väl värderas precis som andras yrken? Om man har en femårig högskoleutbildning sa man väl jämföras med andra människor med femåriga utbildningar? En industriarbetare och en kulturarbetare kämpar garanterat lika mycket dessa dagar så det är inget att oroa sig för att en kulturarbetare skulle ha det bättre. (Trots att kulturarbetaren betalar en tusenlapp i månaden till CSN)

    Eller tänker du att man ska säga att vem som helst kan vara läkare om man läser lite böcker hemma? Jag tror att folk inte förstår hur mycket kunskap det krävs för att göra bra kulturarbete.

    Det är synd! Men det är absolut bra att debatera detta så att man får kunskap om varandras vardag. Och som kulturarbetare är det bra att få insikt i hur många ser på ens arbete därför att det hjälper en förstå varför man sliter med så låg lön.

    1. Du undvek min fråga om vem som bestämmer vad som är bra kultur. Du undvek också min fråga om utbildning alltid garanterar bra kultur.

      Det är ju också en väsentlig skillnad på att läsa in en ljudbok, vilket ju var det vi i grunden diskuterade, och att arbeta som läkare. Jämförelsen du gör haltar en hel del.

      Jag oroar mig inte heller för att kulturarbetare skall ha det bättre än någon annan men jag undrar varför deras jobb skall ha en särställning och, som du antyder, bevaras trots att de inte behövs.

      Det är ju heller i grund och botten inte kulturarbete TPB-rättegången handlar om utan rädslan hos en industri som livnär sig på att i begränsad och föråldrad form distribuera kultur (läs musik) och insikten hos densamma att flödet av pengar är på väg att ta andra vägar än ner i deras fickor. Ingen skall försöka inbilla mig att ens en bråkdel av de trettio miljoner som TPB ådömts i skadestånd skulle hamna hos kulturarbetare om de betalades ut.

      De kulturarbetare som förstår och vågar ta till sig den nya tekniken och ser dess potential kommer att kunna försörja sig utan dessa mellanhänder.

  3. Ah jag tyckte inte att jag undvek, men nu förstår jag att du tyckte det när jag läste mitt inlägg igen. Begreppet kvalitét är väl inget man kan fastställa, men man kan väl iallfall säga att om man studerat ett ämne i flera år, dess historik och prövat sig fram med olika tekniker, vare sig det gäller musik eller bild eller design så tror iallafall jag att kvalitéten blir avsevärt bättre.
    Tror inte du det?

    Precis som att en läkare blir bättre av att studera.
    (det var därför jag jämförde med läkare)

    Du jämförde kulturarbetare med industriarbetare och då ville jag bara påminna om att kulturarbetare oftast är högre utbildade, absolut inte bättre människor eller viktigare för samhället. Men utbildning kostar, för samhället och för individen, och därför bör någon betala för den producerade produkten.

    Jag störs av att när man pratar om distribution och kopiering så tycker folk att man kan skilja på tex en ljudfil och en bildfil, när det ju är precis samma sak tekniskt. Kan jag maila det och dela med mig av det på internet så kan man hantera copyrighten på ungefär liknande sätt. Det dumma är att upphovsmannen inte får bestämma, utan andra bestämmer att ditt arbete ska vara gratis.

    Jag är helt mot skadeståndet mot Pirate Bay, även om jag tycker att det är bra att disskussionen tas till en ny nivå nu. Jag tycker inte att pirate bay har nåt med saken att göra, utan i stort hur samhället värderar olika typer av arbete, och där kommer jag till din sista punkt, att om man är kulturarbetare och inte tycker att gratis spridning av sitt verk är okej, då är man per automatik också teknikfientlig. Jag tycker inte att det går ihop, men jag förebrår absolut inte dig för att du tycker det.

    Du skriver ju själv här på sidan att du gärna vill ha betalt ifall någon vill använda det material som finns på din blogg, varför vill du det om du tycker att det är bra att allt man producerar sprids gratis? Är du teknikfientlig då för att du försvarar dina intressen? Nej absolut inte. Jag tycker också att om någon skulle använda din text och tjäna pengar på den så hoppas jag att dom ger dig skälig ersättning.

    Men jag förstår vart du vill komma och jag är nog inte tydlig nog med att säga att jag är för ENKEL spridning av kultur och information, men gärna med möjlighet för folk att försörja sig.

    1. Nej – Med tanke på att jag upplevt till exempel utbildade skådespelare som förstört en hel bok med sin usla och oengagerade uppläsning och hört författaruppläsningar som gett verken en helt ny dimension tror jag inte att utbildning per automatik ger högre kvalitet.

      Nej – Med tanke på alldeles utsökta konstverk, fotografier, texter, sånger osv skapade av helt outbildade människor tror jag inte att utbildning per automatik ger högre kvalitet.

      Nej – Med tanke på riktigt kompetenta allmänläkare jag mött och riktigt usla specialister jag konsulterat tror jag inte att utbildning per automatik ger högre kvalitet.

      Och du har forfarande inte besvarat min fråga vari kulturens kvalitet består. Men jag hjälper dig då genom att ge dig min tanke så har du nåt att utgå ifrån: Jag tänker att den består dels i värdet hos mottagaren och dels i tillfredställelsen hos skaparen. Vad anser du? Du säger att det krävs mycket för att skapa bra kultur. Vad är då bra kultur?

      Jag har aldrig någonsin, någonstans, sagt att den som skapar något andra tar del av inte skall få betalt för det de gör. Däremot vänder jag mig mot de onödiga mellanhänder som i dag tar lejonparten av pengarna. De som är är TPB motpart i det nyss avgjorda målet. Det är ju inte kreatörerna som har köpt denna domen. Det har en multimiljonindustri gjort. Samma mulitmiljonindustri som köpt sig Ipred-lagen. Samma mutimiljonindustri som är rädd att förlora sitt cashflow och som inte hängt med i tekninken och gett kunderna vad de vill ha, nämligen lätt tillgänglig musik, film och litteratur.

      Jag har aldrig någonsin, någonstans, sagt att den som skapar något andra tar del av inte skall få betalt för det de gör.Vi är helt överens där. Ingen skall behöva jobba gratis. Däremot tror jag att de som kommer att få mest betalt framtiden är de som ser och utnyttjar de möjligheter som den nya tekniken ger, inte de som stannar kvar i multimiljonindustrins konservativa klor. Det finns redan gott om exempel på musiker som slagit via Internet och inte genom skivkontrakt. Basshunter är väl ett strålande exempel från vårt eget lilla kungadöme.

      Det som kommer att ske, tror jag, är att mer kultur kommer att spridas till fler människor, fler kommer att tjäna pengar på kultur, färre kommer att tjäna ohemula summor på kultur och medieindustrin som vi känner den idag kommer att försvinna.

  4. Hej igen!

    Jag avslutar här och får tacka för ditt engagemang i dag. Jag är ledsen att jag inte orkar ge dig ett tillfredställande svar på varför jag tycker att man oftast framställer bättre kultur om man har kunskap och erfarenhet.

    Jag tycker också att det är underbart att vi får ta del av så mycket ny kultur så där är vi eniga, det är stort att vara med om det!

    Ha en skön kväll!

    1. Tack själv 🙂

      Ja, det är verkligen nåt unikt vi är med om.
      Piratpartiet har fått 10 000 nya medlemmar sedan domen föll i fredags 🙂

      Ha en bra söndagskväll, du också och välkommen tillbaks.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s